Kahire Müzesi
Kahire Müzesi ve Kuruluşu:
Müze girişinde Thutmose 3 Sfenksi bulunuyor.
Müzenin kuruluşuna katkıda bulunanlar: Mısır hükümdarı
Muhammed Ali ve Fransız arkeolog Auguste Mariette.
Mariette, antik eserleri koruma konusunda çaba gösterdi ve
Mısır Eski Eserler Servisi'ni kurdu.
Müzenin ilk binası Bulak Mahallesi'nde, sonradan El Tahrir Meydanı'na taşındı.
Müzenin genel yapısı: büyük bir lobi, yaklaşık yüz oda, yüz
elli bin sergi ve depolarda otuz bin esya.
Sergi alanları tematik ve kronolojik olarak düzenlenmiş.
Koleksiyonda Firavun Khafre, Firavun Mycerinus, Prens
Rahotep ve karısı Nofret gibi önemli figürlerin heykelleri bulunuyor.
Tutankhamun'un hazineleri ve Firavun I. Psusennes'in
cenazesinden elde edilen hazineler koleksiyonun önemli parçaları arasında.
Ayrı bir odada Mısır firavunlarının mumyaları saklanıyor.
Müze, Eski Mısır uygarlığının manevi gücünü ve tarihini
ziyaretçilere sunuyor.
Ölümsüz kreasyonlar, tüm dünya tarafından tanınan ve her zaman en gizemli, eşsiz ve heyecan verici medeniyetlerden biri olan Nil Vadisi'nin incisi Eski Mısır'ı yücelten sanat şaheserleri.
Antik çağın büyük ustalarının eserlerini koruyan Kahire
Müzesi'nin yaratılmasını dünyanın borçlu olduğu iki adam hiç tanışmadı.
Bunlardan biri, 19. yüzyılın ilk yarısında Mısır'ın hükümdarı olan, doğuştan
Arnavut olan ve oldukça olgun bir yaşta okuma yazma öğrenen Muhammed Ali,
verdiği kararnameyle eski anıtların Mısır'dan ihraç edilmesini yasakladı.
Diğeri, 1850'de Kıpti ve Süryanice dini elyazmalarını elde
etmek amacıyla tekneyle İskenderiye'ye gelen Fransız Auguste Mariette, bundan
kısa bir süre önce Kıpti patriğinin bu nadir eserlerin ülkeden ihracını
yasakladığını bilmiyor. Marietta Mısır'ı fethetti, antik imgelerin manyetizması
onu tamamen ele geçirdi ve Saqqara'da kazılara başladı. Beklenmedik keşifler
onu o kadar içine aldı ki, Mariette yolculuğunun asıl amacını unutuyor, ancak
bu kadar güçlükle elde edilen tüm eserlerin çağdaşları ve gelecek nesiller için
korunması gerektiğini çok iyi biliyor. Bunu yapmak için devam eden kazıları
kontrol etmeniz ve bulunanları saklamak ve sergilemek için bir yer bulmanız
gerekiyor.
Mariette'in 1858'de başkanlığını yaptığı Mısır Eski Eserler
Servisi ve bugüne kadar var olan Kahire Müzesi böyle doğdu.
İlk müze binası, Bulak Mahallesi'nde, Nil Nehri kıyısında,
Mariette'in ailesiyle birlikte yerleştiği evde bulunuyordu. Orada Mısır
antikalarından oluşan dört sergi salonu açtı. Altın takılar da dahil olmak
üzere değerli buluntuların sayısı sürekli artıyordu. Onları barındırmak için
yeni bir binaya ihtiyaç vardı, ancak her zaman olduğu gibi mali zorluklar
ortaya çıktı.
Mariette, Mısır yöneticilerinin sevgisini ve saygısını
kazandı, Süveyş Kanalı'nın görkemli açılış törenine davet edildi, ünlü opera
Aida'nın librettosunun temelini oluşturan hikayeyi yazdı, paşa unvanıyla
ödüllendirildi. ölümünde hiç yeni bir bina görmedi. Mariette 1881'de öldü,
lahdi cesediyle birlikte Bulak Müzesi'nin bahçesine gömüldü.
On yıl sonra, koleksiyon Giza'ya, Hidiv İsmail'in eski
ikametgahına taşınacak, Marietta'nın lahiti orada takip edilecek ve ancak
1902'de başkent Kahire'nin merkezinde bir müze kurma hayali nihayet
gerçekleşecek.
Bina, El Tahrir Meydanı'nda bir Fransız mimar tarafından
inşa edilmiştir. Yeni müzenin bahçesinde, Mariette son dinlenme yerini girişin
sol tarafında bulunan mermer lahitinin üzerinde bulacak, bronz heykeli 19.
yüzyılın sonlarına ait geleneksel bir Mısır kostümü içinde tam olarak
yükselecek.
Başında bir Osmanlı fesi var. Etrafta dünyanın en büyük
Mısır bilimcilerinin büstleri var.
Marietta'nın buluntuları da bahçede sergileniyor - kırmızı
granitten yapılmış Thutmose 3 sfenksi, 2. Ramses dikilitaşı ve diğer anıtsal
sanat eserleri.
Kahire Müzesi. Genel form
Büyük bir lobi, iki katta yer alan yaklaşık yüz oda, yüz
elli bin sergi ve eski Mısır'ın beş bin yıllık tarihini kapsayan depolarda otuz
bin eşya - Kahire Müzesi budur. Koleksiyonu benzersizdir. Salondan salona geçen
ziyaretçi, insan yapımı eylemlerin bolluğu ve ihtişamıyla dikkat çeken, insan
kültürünün beşiği olan eski uygarlığın gizemli dünyasına unutulmaz bir yolculuk
yapıyor.
Sergiler tematik ve kronolojik olarak düzenlenmiştir. Zemin
katta, hanedan öncesinden Greko-Romen dönemlerine kadar kireçtaşı, bazalt,
granitten yapılmış taş heykel başyapıtları bulunmaktadır.
Bunların arasında, Giza'daki en büyük ikinci piramidin
kurucusu olan Firavun Khafre'nin, açık damarlı koyu yeşil diyoritten yapılmış
ünlü heykeli, Firavun Mycerinus'un heykelsi bir kompozisyonu, tanrıçalarla
çevrili olarak gösteriliyor.
Prens Rahotep ve karısı Nofret'in evli çiftinin boyalı kireç
taşından yapılmış heykel grubu, güzelliği ve uygulama inceliğiyle dikkat
çekiyor. "Köy Muhtarı" olarak adlandırılan Kaaper'in ahşap heykeli
şaşırtıcıdır: Keşif sırasında, Marietta işçileri, heykelin özelliklerinin köy
muhtarının yüzüne benzerliği karşısında şaşkına döndüler.
En ünlü piramidi inşa eden Firavun Cheops'un annesi Kraliçe
Hetepheres'in hazinelerine ayrı bir salon ayrılmıştır. Bunların arasında bir
koltuk, kocaman bir yatak, altın varakla kaplı bir sedye, kelebek kanadı
şeklinde işlemeli taşlarla süslenmiş bir tabut, yirmi gümüş bilezik
bulunmaktadır. Ayrıca kırmızı ve siyah granitten yapılmış çeşitli dönemlere ait
masif lahitler, değerli ağaçlardan yapılmış firavun tekneleri ve firavunların
granit sfenksleri de bulunmaktadır.
Ayrı bir odada kafir firavun Akhenaten'in dev heykelleri ve
eşi Nefertiti'nin ün ve güzelliğine ancak Leonardo da Vinci'nin Gioconda'sının
rakip olabileceği heykeller var. Burada, bir ziyaretçinin serginin birinci
katında görebileceklerinin tam bir listesi yoktur.
Koleksiyonun şüphesiz başyapıtı, 20. yüzyılın başında bir
sansasyon haline gelen Tutankhamun'un hazineleridir.
Tutankhamun'un maskesi tek başına on bir kilo ağırlığında
olmasına rağmen, dikkat çekici olan altının bolluğu bile değil, asil metaller,
değerli taşlar ve en değerli ahşaplarla yapılan en yüksek kaliteli mücevher
işçiliğidir.
Turkuaz, lapis lazuli ve mercan işlemeli geniş altın
kolyeler, büyük küpeler, mitolojik sahnelere sahip pektoraller dahil
Tutankamon'un mücevherlerinin eşi benzeri yoktur. Mobilyalar özel bir zarafetle
yapılmış, içlerine lahitin yerleştirildiği altın işlemeli devasa kemerler bile
işçiliğinin inceliği ile keyif veriyor.
Tutankamon'un koltuğunun arkasındaki sahne lirizmle dolu,
uçsuz bucaksız bir ülkenin sevgi dolu genç yöneticilerini gösteriyor.
Görüntülerin inanılmaz enerjisini yayan çok sayıda benzersiz sanat nesnesi,
Tutankhamun'un mumyasının yakın zamanda yapılan bir X-ışını
analizi, babası olan reformcu firavun Akhenaten ile şüphesiz bir ilişki
olduğunu gösterdi.
Tutankamon'un ölüm
nedeni de belirlendi - bir av sırasında arabadan düşme, bunun sonucunda
patellada açık bir kırılma meydana geldi ve vücutta sıtma virüsü salgını
meydana geldi. Eski Mısır tıbbının yüksek düzeyde gelişmesine rağmen firavunu
kurtarmak mümkün olmadı, 18 yaşında öldü.
Tutankhamun koleksiyonunu yanı sıra En etkileyici olanı, MÖ
1045-994 yılları arasında hüküm süren Firavun I. Psusennes'in cenazesinden elde
edilen hazinelerdir.
Kuyumculuk sanatının şaheserleri arasında, akik, lapis
lazuli, yeşil feldispat ve jasper ile işlenmiş pandantifli geniş kolyeler ve
altın pektoraller bulunmaktadır.
I. Psusennes'in komutanı Undjedbauenjed'in mezarında bulunan
çiçek veya bitkisel motifli gümüş ve elektrumdan paha biçilmez kaseler, ritüel
içki kapları, tanrıçaların altın heykelcikleri, firavunların altın cenaze
maskeleri.
Özellikle Mısır'da değer verilen gümüşten yapılmış iki lahit
benzersizdir, çünkü komşu ülkelerin hükümdarlarının ifadesine göre firavunun
ayaklarının altında kum kadar altın varken, sadece birkaç gümüş eşya vardı.
185 santimetre uzunluğundaki bir lahit I. Psusennes'e
aittir. Firavunun maskesi, yüzüne hacim ve zarafet veren altınla süslenmiştir.
Firavun 2.Sheshonk başka bir yerde Lahitinin uzunluğu 190 santimetredir, cenaze
maskesinin yerine ilahi bir şahinin başı vardır.
Tutankhamun'un mumyasının altın maskesi
Özel bir sıcaklık ve nemin korunduğu ayrı bir odada Mısır'ın
birçok ünlü firavununun mumyaları saklanmaktadır. Uzun yıllar keşiflerinin
sırrını saklayan ve hazine ticaretinden kazanç sağlayan Abd el-Rasul kardeşler
tarafından 1871'de Qurna nekropolünde bulundu.
Zaman zaman gecenin karanlığında zuladan çıkarılıp
karaborsada satıldılar. Kardeşler arasında ganimet paylaşımı konusunda çıkan
tartışma, soygunun durdurulmasına yardımcı oldu.
Rahipler tarafından özenle saklanan mumyalar, binlerce yıl
sonra yüzeye çıkarıldı ve buluntuları Kahire Müzesi'ne teslim etmek için kuzeye
giden bir gemiye acilen yüklendi. Geminin Nil'in her iki yakasındaki tüm rotası
boyunca çevre köylerin sakinleri vardı. Erkekler ünlü atalarını selamlayarak
silahlarını ateşlediler ve kadınlar sanki eski Mısır kabartmalarından ve
papirüslerinden geliyormuş gibi,
MÖ 3 binyılın ortasında firavunların piramitlerinin
duvarlarında şu sözler yazılıydı: "Ey firavun, ölü bırakmadın, diri
bıraktın." Bu metnin yazarı, piramitlerin ve mezarların sahiplerini
hayatın nasıl bir devamının beklediğinden şüphelenmedi bile. Ve firavunları
için inşa eden, yontan ve yaratanların isimleri tarihin girdabında kaybolsa da,
Eski Mısır'ın ruhu Kahire Müzesi'nin duvarlarında geziniyor. Burada eski
uygarlığın büyük manevi gücünü, ülkenize olan sevgiyi hissedebilirsiniz, bu,
devletin diğer kültürlerinden farklı bir olgudur.
Hanedan öncesi ve erken hanedan dönemleri
Kafa, Delta - Merimde Beni Salam'ın güneybatı kenarında
bulunan Mısır'daki en eski Neolitik yerleşim yerlerinden birinden geliyor.
Mısır'ın ilk anıtları arasında eşi benzeri olmayan bağımsız küçük çiftçilerin
bir yerleşim yeriydi, yaklaşık bir buçuk düzine hektarlık bir alana yayıldı.
Yapısı ve büyüklüğü Suriye, Filistin ve Mezopotamya'nın kentsel uygarlığına
benziyor.
Kafa, geleneksel bir şekilde pişmiş kilden yapılmıştır.
Yüzeyi küçük deliklerle kaplıdır. Yüzün alt kısmındaki noktalar sakal etkisi
yaratır. Göz yuvaları, burun delikleri ve ağız deliklerle işaretlenmiştir.
Çenenin altında, bir lidere veya rahibe ait olabilecek ve kült törenlerinde
kaldırılan bir direğe veya asaya nesneyi takmak için bir oluk vardır. Bu
yontulmuş kafa, büyük olasılıkla bir atayı veya efsanevi bir karakteri tasvir
ediyor.
Yukarı doğru incelen, ince dokumalı oval şekilli bir vazo.
Düz kenarlı bir boyun ve iple bağlanmasına izin veren küçük delikler. Böyle bir
vazo, seramik yapmak için yeni teknolojilerin zaten yaygın olduğu, özellikle
çömlekçi çarkının kullanıldığı bu dönemin kapları için tipikti. Dekor koyu
kırmızı çizgilerle yapılmıştır ve teknenin şekli ile çok organik bir şekilde
karışır. Kompozisyonun merkezinde, geminin her iki yanında, detayları biraz
farklı olan iki kayık tasvir edilmiştir. Teknenin içinde iki kamara bulunmaktadır.
Bunlardan birinin üstünde eski Mısır bölgelerinden birinin standardı var.
Teknenin diğer ucunda, uzun bir dalın altında bulunan bir çapa asılıdır.
Teknenin altında stilize bitki motifleriyle çevrelenmiş dört devekuşu
betimlenmiş teknenin alt kısmında teknelerin üzerinde yüzdüğü su yüzeyi dalgalı
çizgilerle aktarılmış,
Palet, Mısır devletinin birleşmesinde önemli rol oynayan
Hierakonpolis'te bulundu. Narmer'in paletinin her iki tarafı da Delta
şehirlerine karşı ciddi bir zaferi tasvir ediyor. Ön tarafta firavun,
düşmanların başları kesilmiş cesetlerine bakıyor. Ülkenin birleşme aşamalarını
simgeleyen standartlar kralın önünde taşınır. Arkasında hükümdarın
sandaletlerini ve elinde bir içki kabı tutan bir adam figürü vardır. Alt
kayıtta, kıvrılarak yuvarlak bir delik oluşturan uzun serpantin boyunlu
panterlere benzeyen fantastik hayvanların görüntüleri var. Mineralleri öğütmek
için kullanıldı. Arkada, Firavun Narmer bir tutsağı saçından tutarken ve
üzerine bir topuz kaldırırken gösteriliyor. Önünde, pençesinde bir tutsağın
başı olan bir şahin-Horus'un görüntüsü var. Altında yenilmiş düşmanlar var.
yilmazparlar@yahoo.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder