İstanbul Ticaret Odası (İTO) Şubat 2024 Meclis Toplantısı
İstanbul Ticaret Odası 2024 yılı ikinci meclis toplantısı
Meclis Başkanı Dr. Erhan Erken açılış konuşması sonrası İstanbul Ticaret Odası
Başkanı Şekib Avdagiç, özetle; faiz artışının en etkili ancak tek dezenflasyon
silahı olmadığını belirtti.
Para politikasındaki sıkılaşmanın maliye politikasıyla
desteklenmediği sürece enflasyonla mücadele programının sınırlı kalabileceğini
vurguladı. Bu nedenle, para ve maliye politikalarının uyumuna ve bu uyumu
destekleyecek yapısal reformlara önem verilmesi gerektiğini ifade etti.
Avdagiç ayrıca, son dönemde art arda gerçekleşen terör
saldırılarına da dikkat çekti ve iş dünyasının teröristlere karşı birlik ve
beraberlik içinde olduğunu vurguladı.
Ayrıca, Kahramanmaraş depremlerinin birinci yılını anarak,
bölgenin yeniden imar edilmeye başlandığını ve deprem bölgelerinin hazırlıklı
olması gerektiğini belirtti. İstanbul'da yapılacak olan mahalli seçimlerde,
seçilecek her belediye başkanından depreme hazırlıklı olmalarını beklediklerini
dile getirdi.
Ekonomide enflasyonu düşürmek veya kontrol altında tutmak
için en etkili araçlardan birinin faiz oranlarını artırmak olduğunu malumdur.
İTO Başkanı Avdagiç: “Faiz artışı dezenflasyon sürecinin en
etkili silahı, ancak yegane silahı olmadığını ifade ederek, görüşünü “Para politikasındaki sıkılık, maliye
politikasıyla desteklenmediği sürece, enflasyonla mücadele programı sınırlı
kalabilir. Bu nedenle para ve maliye politikasının uyumuna ve bu uyumu
destekleyecek yapısal reformlara önem verilmeli” şeklinde belirtdi.
Yapısal reformlar ise ekonomik yapıda kalıcı değişiklikler yapmayı amaçlayan politika ve düzenlemelerdir. ekonomik istikrarın sağlanması ve sürdürülebilir büyümenin desteklenmesi için para ve maliye politikalarının uyum içinde olması ve bu uyumu destekleyecek yapısal reformlara odaklanılması gerektiğini belirtmektedir.
Enflasyon, genel olarak mal ve hizmetlerin fiyatlarının sürekli olarak artması olarak tanımlanır. Bu durum, paranın satın alma gücünün azalmasına ve ekonomik istikrarsızlığa yol açabilir.
Faiz oranları, genellikle merkez bankaları tarafından
belirlenir ve para arzını kontrol etmenin bir yoludur. Faiz oranlarını
artırmak, kredi maliyetlerini yükseltir ve tüketici harcamalarını azaltır, bu
da talepteki azalmaya neden olabilir. Azalan talep, fiyat artışlarını
yavaşlatabilir veya durdurabilir, böylece enflasyonu kontrol altına alabilir.
Dolayısıyla, "faiz artışı dezenflasyon sürecinin en
etkili silahı" ifadesi, enflasyonla mücadelede faiz oranlarının
artırılmasının önemini vurgular. Ancak, bu tek başına yeterli olmayabilir ve
genellikle diğer ekonomik politika araçlarıyla birlikte kullanılır. Bu ifade,
ekonomik politika yapıcılarının enflasyonla mücadelede faiz oranlarını
artırmanın etkili bir yol olduğunu anladığını ve bunu sıklıkla uyguladığını
ifade eder.
Başkan Avdagiç, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası
Başkanlığın değişikliğin doğru bir iletişimle yönetildiğini TCMB'deki başkanlık
değişikliğine yönelik doğru ve net iletişimin piyasalarda güven oluşturduğunu
ve ekonomik istikrarın sürdürülmesine katkıda bulunduğunu ifade eden sözleri;
Başkan değişikliğinin politika değişikliği ile ilişkisinin bulunmadığı
yönündeki kararlılık TCMB'nin para politikalarında temel bir değişiklik
yapmayacağına dair yapılan netlik, piyasa oyuncuları ve yatırımcılar için önemli,
ekonomik istikrarın sürdürülebilirliği açısından güvenilirlik ve tutarlılık
sağlamasıdır.
Piyasa aktörleri arasında güven oluşturduğunu ve bu da
piyasalardaki belirsizlikleri azaltarak istikrarı desteklediğini belirtiğidir.
Piyasalara güven, yatırımcıların risk almayı ve yatırım yapmayı istemelerine
katkıda bulunabilir, bu da ekonomik büyümeyi teşvik edebilir ve finansal
istikrarı sağlayabilir.
Para politikası ve maliye politikasının birbiriyle uyumlu
olması gerektiğini ve bu uyumu desteklemek için yapısal reformlara önem
verilmesi gerektiğidir.
Para politikası, genellikle merkez bankaları tarafından
yürütülen politikalardır ve para arzı, faiz oranları ve para biriminin değeri
gibi faktörleri kontrol etmeyi içerir. Maliye politikası devletin gelir ve
harcamalarını düzenleyen politikaları kapsar, vergi oranları, kamu harcamaları
ve bütçe açığı gibi unsurları içerir.
Ekonomik istikrarı sağlamak ve ekonomik büyümeyi teşvik
etmek için bu iki politika alanının uyumlu bir şekilde çalışması gerektiğini
vurgular. Ayrıca, bu uyumu güçlendirmek ve sürdürmek için yapısal reformlara da
ihtiyaç olduğunu belirtir.
Yapısal reformlar, ekonomik sistemi daha verimli ve
rekabetçi hale getirmeyi amaçlar. Kalıcı değişikliklerdir.
Başkan Avdagiç Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Başkanlığına atanan Fatih Karahan’a başarılar diledi
“Biz Sayın Karahan’ın başkanlığında Merkez Bankası’nın ülkemize ve iş dünyamıza kalıcı kazanımlar sağlayacağına inanıyoruz. Merkez Bankası’ndaki başkanlık değişim süreci, yanlış anlamalara meydan vermeyecek Başkan değişikliğinin politika değişikliği ile ilişkisinin bulunmadığı yönündeki kararlılık beyanları, piyasalara güven verdi” dedi.
Avdagiç, Son günlerde meydana gelen Terör saldırıları hakkında rastlantı olmadığına dikkat çekerek,
“Çağlayan Adliyesi önünde gerçekleştirilen terör saldırısını
lanetliyorum. Sarıyer'deki Santa Maria İtalyan Kilisesi'ne yönelik saldırıyı
telin ediyorum. Bu olaylar, Fatih Camii imamına saldırı ile başlamıştı. Bütün
ülkemizin huzurunu hedef alan saldırıların birbiri ardına gelmesinin rastlantı
olmadığı çok açık. İş dünyası olarak şunun altını çizmek isterim. Terör
örgütlerini maşa gibi kullanıp, Türkiye’de kaos oluşturmak isteyenler, bunu
asla başaramayacaklar. Dün olduğu gibi bugün de teröristlere karşı kenetlenip
bir ve beraber olacağız, hedeflerine ulaşmalarına asla izin vermeyeceğiz.
Türkiye’nin büyüklüğü ve milletimizin kararlılığının bu saldırıları akim
bırakacağından zerrece şüphem bulunmuyor” olduğunu dile getirdi.
Yerel seçim yaklaşırken Yeni Belediye Başkanlarından Deprem için Yapı Denetimi ve Güçlendirmeyi beklediğini ifade eden sözleri çok isabetliydi. Deprem için aslında genel yapılması gerekenler; Afet Planları, Eğitim ve Farkındalık, Acil Durum Hazırlığı: Altyapı Güçlendirme, Toplum Katılımı, Deprem Sigortası, gibi önlemler alınmasıyla deprem riskini azaltması ve afet durumlarında etkili müdahale sağlanmasıdır.
İTO Başkanı Avdagiç, geride kalan 6 Şubat Kahramanmaraş depremin birinci yılında “Milletimizin ve devletimizin gayretiyle bölgemiz yeniden imar edilmeye başlandı. Bunun somut sonuçlarını ilk etap deprem konutlarının teslim törenlerinde gördük. Açılan kamu hizmet binalarında gördük. Bu illerimizin hepsi, tahmin edilenden daha kısa sürede ayağa kalkacak, imarıyla olası depremlere karşı bizim iftiharımız olacak”
Açıklamsıyla, “31
Mart’ta Mahalli Seçimler yapılacak. İş dünyası olarak, hangi partiden olursa
olsun, seçilecek her belediye başkanından; Türkiye’nin deprem bölgesinde olduğu
gerçeğini unutmadan, beldelerini depreme hazırlamalarını, bu yöndeki tedbirleri
hayata geçirmelerini istiyor ve bekliyoruz. Bir deprem ülkesi olan Türkiye’de
depreme karşı hazırlıklı olmadan gerçek anlamda “sürdürülebilir bir
kalkınmanın” mümkün olmayacağının altını bir kez daha çiziyorum” dedi.
İTO üyelerin Komiteleri hakkında istekleri hakkında konuşmalarını cevaplayan İTO Başkanın çözüm açıklamaları sonrası, meclis toplantı sona erdi.
yilmazparlar@yahoo.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder