CASPIAN FORUM YÜZLERI GÜLDÜRDÜ
İstanbul Çırağan Kempinski’de 4-5
Aralık 2013 tarihli Hazar Strateji
Enstitüsü (HASEN) tarafından Hazar Forum düzenlendi. Amacına uygun Başarılı
geçen Forum Ülkeler arası iş birliği ile Bağımlılığı, güveni ve
belirlirgenliğini korudu.
Hazar bölge işbirliği içinde Enerji politikaları, Hazar Forum'da
tartışıldı. Bölgedeki son gelişmelerin yanı sıra, bölge ve dış politikada yön
veren yeni ve mevcut yapıların ışığında dünyanın enerji haritasında Hazar
bölgesinin yeri, Capian bölgenin enerji rezervlerinin kritik önemi piyasalara
yapılacak ve tarihi İpek Yolu'nun yenilenmesi iki günlük Hazar Forumu'nda
tartışılan konular oldu
Türkiye ve Hazar bölgesinden liderler, bakanlar, işadamları ve
akademisyenler İstanbul merkezli düşünce Hasen tarafından düzenlenen Hazar
Forumu için İstanbul'da bir araya geldi
Hazar Forumu'nun ilk gününde, Türkiye
Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, SOFAZ CEO'su Shahmar Movsumov ,
EWE Türkiye Holding Yönetim Kurulu Başkanı Dr Willem schoeber, İstanbul Ticaret Üniversitesi
İktisat Bölüm Başkanı Prof Kerem Aklin,
Zviad Kvatchantiradze, Gürcistan Parlamentosu Dış İlişkiler Komitesi
Birinci Başkan Yardımcısı. Panele katıldılar.
Türkiye
Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı yaptığı konuşmada Türkiye'nin enerji talebini karşılamak ve
Avrupa ve dünya pazarları için bir enerji koridoru olmayı amaçladığını belirtti.
Hayati Yazıcı “Uzmanlar , 2030 yılına kadar enerji kaynaklarının dünya enerji talebinin önümüzdeki 20 yılda % 60 ve Avrupa'da % 45 oranında artacağı tahmin etmekteler. Ayrıca bugün, Avrupa'da tüketilen % 51 gazın bu rakamıda artacak, 2020 yılına kadar ithal edilen % 70 enerjiye yeni kaynaklar bulmaya meydan vermektedir.
O da dünya petrol kaynaklarının % 73i Hazar bölgesi, Orta Doğu ve Rusya'da bulunmakta olduğunu kaydetti.
"Türkiye'nin coğrafi konumu göz önüne alındığında, ülkenin Avrupa ve enerji zengini ülkeleri birleştiren bir enerji koridoru haline geliyor," dedi.

Hayati Yazıcı “Uzmanlar , 2030 yılına kadar enerji kaynaklarının dünya enerji talebinin önümüzdeki 20 yılda % 60 ve Avrupa'da % 45 oranında artacağı tahmin etmekteler. Ayrıca bugün, Avrupa'da tüketilen % 51 gazın bu rakamıda artacak, 2020 yılına kadar ithal edilen % 70 enerjiye yeni kaynaklar bulmaya meydan vermektedir.
O da dünya petrol kaynaklarının % 73i Hazar bölgesi, Orta Doğu ve Rusya'da bulunmakta olduğunu kaydetti.
"Türkiye'nin coğrafi konumu göz önüne alındığında, ülkenin Avrupa ve enerji zengini ülkeleri birleştiren bir enerji koridoru haline geliyor," dedi.
söz konusu idi Forumun açılışında konuşan HASEN Genel Sekreteri Haldun
Yavaş geliştirebilecek dünya ekonomisi görüşü
ve ekonomiye ilişkin Dünya Hazar bölgesinin önemi ifade etti.
Haldun Yavaş "Bölgedeki
ülkelerin ortak çıkarları adına birlikte hareket ederlerse, herkes kazanacak, Bu, iyi vatandaşlık ilkelerinden biridir. Bu
ilke açık bir amacı, ekonomik ve finansal istikrar için bölge ülkelerinin
işbirliğini öngören bir vizyon benimsenmesi gerekiyor. Hazar bölgesi ülkeleri kendi kaderlerine karar
verecek. Hepimiz Hazar bölgesi kendi yolunu takip etmek zorunda kalacak
farkındalıkta olmalıyız, Dünya bölgenin geleceğini belirlemek değil. Bizim
kendi refahımız için işbirliğini seçelim, hep birlikte ilerleme kaydedelim. Dedi.
Kvatchantiradze Gürcistan Batı arasındaki en kısa yoldan Avrupa’ya enerji verir ve Orta Asya coğrafi konumu ile ülke büyük avantajlara
sahip . Yeni enerji projeleri,
Azerbaycan, Türkiye ve Gürcistan işbirliği ile bölgede ortaya çıkmaktadır"
dedi. BTC 10 yıldan fazla nir şekilde başarıyla yönetilmiştir.
Gürcistan diğer alternatif projelere katkı sağlamaya hazır olduğunu
ifade etti..
Prof Kerem Alkin çoğunlukla doğu ülkelerden gelen 2,4 milyar insan, 2025
yılında orta sınıfa eklenmiş olacağını
konuşmasında kaydetti. Alkin “Biz
küresel çevre sorunları için bir çözüm bulamazsak ileride büyük sorunlar var
olacaktır," dedi.
Ekonomik işbirliğinin Hazar bölgesi için fırsatlar nelerdir? Biz yeni
işbirliği alanları üretmek ve artan değerleri için birlikte çalışmak zorunluluğu
sorgulamaları canlı tutulan forumda.
Romanya Ulaştırma Bakanı Nicu Buica “Avrupa'yı
Asya'ya bağlamak için ülke arasındaki işbirliğini geliştirmek Romen hükümetinin
ana hedefi olduğunu ifade etti. " Hazar bölgenin potansiyeli daha fazla
kullanılması gerekir."olgusu gündeme geldi.
Hazar Forumu İstanbul
sonuç bildirisi Hazar’ın geleceği için
yeni bir perspektif başlığı altında şöyle açıklandı.
“Hazar’ın jeostratejik konumu, bölgeyi Doğu ve Batı arasında “İpek Yolu” olarak anılan ticaret, ulaştırma ve transit güzergahı üzerinde hayati öneme sahip bir kesişim noktası haline getirmektedir. İpek Yolu; Doğu, Güney ve Batı Asya’yı Akdeniz ve Avrupa’ya, ayrıca Batı ve Doğu Afrika’ya bağlayan Avrasya kıtası üzerinden geçen güzergahlardan meydana gelen tarihi ticaret ağıdır. Hazar Forumu, ulaştırma ve transit altyapısının geliştirilmesi ile birlikte bölgenin, Doğu-Batı arasındaki ticari ilişkiler için tekrar bir merkez haline geleceğine inanmaktadır.
Forum, bölgede ekonomik çeşitliliğe katkıda bulunmak ve Çin’den İngiltere’ye kadar uzanan, Doğu Asya, Orta Asya, Kafkasya ve Avrupa’yı içine alan bu geniş coğrafyada ticaret ve yatırımı destekleyecek bir transit güzergah oluşturmak için Hazar Transit Koridoru’nun önemini vurgulamaktadır. Asya Kalkınma Bankası’nın verilerine göre, Hazar Transit Koridoru’nun hayata geçirilmesi bölge genelinde GSYH’yi en az %16-17 oranında arttıracak ve 2020 yılına kadarki 7 yıllık sürede bu oranı %50’ye çıkaracaktır. Guangzhou’dan Şangay’a uzanan geleneksel deniz ticareti güzergahlarına kıyasla, Avrupa’ya ulaşan demiryolu hattı sayesinde, konteyner gemileriyle 36 gün süren seyahat süresi yük trenleriyle 13 güne inecektir, birim başına maliyet ise yaklaşık %30-35 oranında düşecektir. Bakü – Tiflis – Kars (BTK) demiryolu hattı, Hazar Transit Koridoru’nu hayata geçirecek en önemli bağlantılardan birini oluşturmaktadır. BTK’nın toplam uzunluğu826
km olacaktır ve ilk aşamada 1 milyon yolcu ile 6,5
milyon ton yük taşıma kapasitesine sahip olacaktır. Bu kapasite daha sonra 3
milyon yolcuya ve 20 milyon tonun üzerinde yüke ulaşacaktır. Projenin 2014
yılında tamamlanması, demiryolu ile yük taşımacılığı hacmini %30 arttırması,
Azerbaycan-Gürcistan ve Türkiye arasında üçlü ticareti büyük ölçüde arttırarak
yılda 10 milyar dolara çıkarması beklenmektedir. 29 Ekim 2013 tarihinde
tamamlanan ve Asya ile Avrupa’yı boğazın altından birbirine bağlayan Marmaray
projesi, Bakü – Tiflis – Kars demiryolu hattının optimum kullanımına stratejik
katkıda bulunacak, Çin’den İngiltere’ye kadar uzanan demiryolu sistemlerini
entegre edecektir. Modernizasyon ve enterkonektör çalışmaları için yaklaşık 23
milyar dolar yatırım gerekmektedir. Hazar Forumu, Hazar Transit Koridoru için
gelecek odaklı bir perspektifin canlandırılması ve bu vizyonun
gerçekleştirilmesi için gereken koşulları oluşturacak politika çevrelerini bir
araya getirmektedir.
Enerji, ekonomik bağımsızlık sağlayacak kaynaklardan biri olmanın yanı sıra, istikrar ve refah amacı çerçevesinde bölgeyi birbirine bağlayacak bir araçtır. Hazar Forumu, Güney Gaz Koridoru’nu bu yeni perspektifin bel kemiği olarak ele almaktadır. Forum, Trans Anadolu Doğal Gaz Boru Hattı projesini (TANAP) Avrasya’nın “enerji tarihinde bir devrim” olarak nitelemektedir. Proje, Avrupa ve Türkiye’nin halihazırda yüksek olan ve artmaya devam eden enerji taleplerini bir ölçüde karşılayacak, bölge içi barış ve işbirliğine katkıda bulunacak Güney Gaz Koridoru’nun hayata geçirilmesinde bir dönüm noktasıdır. TANAP ve TAP, 7 ülkenin ve 13 enerji devi şirketin kararlı adımlarıyla, Hazar’dan Avrupa’ya uzanan ve 50 milyar dolar yatırım değerine sahip olması beklenen stratejik bir girişimdir. Enerji sektöründe elde edilen katma değerin yanı sıra, sunduğu 30 bin yeni istihdam fırsatı sunan Koridor, bölgedeki diğer sektörlere de büyük katkı sağlayacaktır. Hazar Forumu, Güney Gaz Koridoru’nun Avrasya enerji haritasını yeniden çizen enerji jeopolitiğine yeni bir boyut kazandırdığının altını çizmektedir. Koridor, yalnızca Hazar gazının değil aynı zamanda Doğu Akdeniz, Türkmen ve Kuzey Irak gazının iletilmesi için başlıca güzergah haline gelme potansiyeline sahiptir.
Forum, enerji ve ulaştırma konularını Hazar’ın yeniden tanımlanmasında iki temel sütun olarak değerlendirmektedir. Bölge üzerine çalışmalar yürüten üst düzey yetkililer, bölgenin enerji kaynaklarını, ekonomik çeşitliliği, ulaştırma projelerini ve güvenlik konularını incelemiştir. Barış ve refahın hedeflendiği ortak bir gelecek için ülkeleri, şehirleri ve halkları enerji ağı ve ulaşım koridorları ile birbirine bağlamanın gerekli olduğu görüşü paylaşılmaktadır.
İçinde bulunduğumuz çağda eksik olan boyut, küresel karmaşa çağında var olan ve gelecekte de var olacak zorluklarla başa çıkmak için anlamlı ve yapıcı bağlantıların kurulması ve entegrasyondur. Bölgesel işbirliği, bölgeler arası ticaret ve pozitif karşılıklı bağımlılık; barış, istikrar ve ortak refah için birlikte hareket etmeye yönelik sağlam bir zemin oluşturacaktır. Hazar’ın tanımlanması için bu tür bir gelecek ve vizyon odaklı bir yaklaşım hem bölgedeki hem de bölge dışındaki ülkeler için faydalı olacaktır.”
“Hazar’ın jeostratejik konumu, bölgeyi Doğu ve Batı arasında “İpek Yolu” olarak anılan ticaret, ulaştırma ve transit güzergahı üzerinde hayati öneme sahip bir kesişim noktası haline getirmektedir. İpek Yolu; Doğu, Güney ve Batı Asya’yı Akdeniz ve Avrupa’ya, ayrıca Batı ve Doğu Afrika’ya bağlayan Avrasya kıtası üzerinden geçen güzergahlardan meydana gelen tarihi ticaret ağıdır. Hazar Forumu, ulaştırma ve transit altyapısının geliştirilmesi ile birlikte bölgenin, Doğu-Batı arasındaki ticari ilişkiler için tekrar bir merkez haline geleceğine inanmaktadır.
Forum, bölgede ekonomik çeşitliliğe katkıda bulunmak ve Çin’den İngiltere’ye kadar uzanan, Doğu Asya, Orta Asya, Kafkasya ve Avrupa’yı içine alan bu geniş coğrafyada ticaret ve yatırımı destekleyecek bir transit güzergah oluşturmak için Hazar Transit Koridoru’nun önemini vurgulamaktadır. Asya Kalkınma Bankası’nın verilerine göre, Hazar Transit Koridoru’nun hayata geçirilmesi bölge genelinde GSYH’yi en az %16-17 oranında arttıracak ve 2020 yılına kadarki 7 yıllık sürede bu oranı %50’ye çıkaracaktır. Guangzhou’dan Şangay’a uzanan geleneksel deniz ticareti güzergahlarına kıyasla, Avrupa’ya ulaşan demiryolu hattı sayesinde, konteyner gemileriyle 36 gün süren seyahat süresi yük trenleriyle 13 güne inecektir, birim başına maliyet ise yaklaşık %30-35 oranında düşecektir. Bakü – Tiflis – Kars (BTK) demiryolu hattı, Hazar Transit Koridoru’nu hayata geçirecek en önemli bağlantılardan birini oluşturmaktadır. BTK’nın toplam uzunluğu
Enerji, ekonomik bağımsızlık sağlayacak kaynaklardan biri olmanın yanı sıra, istikrar ve refah amacı çerçevesinde bölgeyi birbirine bağlayacak bir araçtır. Hazar Forumu, Güney Gaz Koridoru’nu bu yeni perspektifin bel kemiği olarak ele almaktadır. Forum, Trans Anadolu Doğal Gaz Boru Hattı projesini (TANAP) Avrasya’nın “enerji tarihinde bir devrim” olarak nitelemektedir. Proje, Avrupa ve Türkiye’nin halihazırda yüksek olan ve artmaya devam eden enerji taleplerini bir ölçüde karşılayacak, bölge içi barış ve işbirliğine katkıda bulunacak Güney Gaz Koridoru’nun hayata geçirilmesinde bir dönüm noktasıdır. TANAP ve TAP, 7 ülkenin ve 13 enerji devi şirketin kararlı adımlarıyla, Hazar’dan Avrupa’ya uzanan ve 50 milyar dolar yatırım değerine sahip olması beklenen stratejik bir girişimdir. Enerji sektöründe elde edilen katma değerin yanı sıra, sunduğu 30 bin yeni istihdam fırsatı sunan Koridor, bölgedeki diğer sektörlere de büyük katkı sağlayacaktır. Hazar Forumu, Güney Gaz Koridoru’nun Avrasya enerji haritasını yeniden çizen enerji jeopolitiğine yeni bir boyut kazandırdığının altını çizmektedir. Koridor, yalnızca Hazar gazının değil aynı zamanda Doğu Akdeniz, Türkmen ve Kuzey Irak gazının iletilmesi için başlıca güzergah haline gelme potansiyeline sahiptir.
Forum, enerji ve ulaştırma konularını Hazar’ın yeniden tanımlanmasında iki temel sütun olarak değerlendirmektedir. Bölge üzerine çalışmalar yürüten üst düzey yetkililer, bölgenin enerji kaynaklarını, ekonomik çeşitliliği, ulaştırma projelerini ve güvenlik konularını incelemiştir. Barış ve refahın hedeflendiği ortak bir gelecek için ülkeleri, şehirleri ve halkları enerji ağı ve ulaşım koridorları ile birbirine bağlamanın gerekli olduğu görüşü paylaşılmaktadır.
İçinde bulunduğumuz çağda eksik olan boyut, küresel karmaşa çağında var olan ve gelecekte de var olacak zorluklarla başa çıkmak için anlamlı ve yapıcı bağlantıların kurulması ve entegrasyondur. Bölgesel işbirliği, bölgeler arası ticaret ve pozitif karşılıklı bağımlılık; barış, istikrar ve ortak refah için birlikte hareket etmeye yönelik sağlam bir zemin oluşturacaktır. Hazar’ın tanımlanması için bu tür bir gelecek ve vizyon odaklı bir yaklaşım hem bölgedeki hem de bölge dışındaki ülkeler için faydalı olacaktır.”
yilmazparlar@yahoo.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder