24.3.16

TÜRKİYE'YE ULUSLARARASI LASTİK YATIRIMI DEVAM


PARLAR MEDYA  
Lastik Sanayicileri ve İthalatçıları Derneği Basın toplantısı

TÜRKİYE'YE ULUSLARARASI LASTİK YATIRIMI DEVAM  

Lastik Sanayicileri ve İthalatçıları Derneği (LASİD) Yönetim Kurulu Başkanı Yiğit Gürçay, 23 mart 2016 Çarşamba günü Shangri La Bosphorus'ta düzenlenen sektörel değerlendirme Basın toplantısında; Türkiye'ye uluslararası yatırımların devam ettiğini belirterek, 2015' de bir önceki yıla göre yüzde 9,4 büyüyerek 22,1 milyon adede ulaşan lastik pazarına bölgede yaşanan olumsuzluklara rağmen, Sumitomo'nun geçen yıl Türkiye'ye girdiğini ve deneme üretimlerine başladığını, Brisa'nın Aksaray'da devam eden yatırımlarını açıkladı. 


Bu yatırımlar sayesinde ihracat bazında pozitif gelişmeler gösterebileceğini ve bu gelişmelerinde ülke ekonomisine katkı sağlayabileceğini vurguladı.

Dünyada son 5 yıllık büyüme oranı yüzde 13 olan, yılda 1,7 milyar adet satılan, senelik yüzde 1 artış gösteren , lastiğin köklü sektör olduğunu ve önemini vurguladı
Kış lastiğin güvenine dikkat çekerek ayrıca kullanımıyla toplam satışta önemli bir etkisi olduğunu, geçen yıl Türkiye'de toplamda 22,1 milyon adet lastik satıldığı, büyümenin kış lastiğiyle ivme kazandığını ifade etti. Gürçay, "Türkiye'de lastik pazarı son 5-6 yıla bakarsak dünyanın tam tersine büyüyor. Bu dönemde ortalama büyüme yüzde 7. Geçen yılki yüzde 9,4'lük büyüme tüm lastik gruplarında ortaya çıktı ama giderek artan kış lastiği kullanımının toplam satışta önemli bir etkisi olduğunu söyleyebiliriz. 2015 yılı itibarıyla kış lastiği kullanımı oranı yüzde 30'un üzerinde" dedi
Çin'i değerlendirmesi; Çin malı ticari lastiklere  uygulanan anti damping kısıtlaması olduğunu bildiren  Gürçay, "Bu kısıtlamanın hazirandan itibaren kaldırılması planlanıyor. Bu durum ithalatı artırabilir. Devlet otoritesinin buna yönelik nasıl tasarrufta bulunacağını henüz bilmiyoruz. Ama küçük üreticileri mutlaka etkiler bu kısıtlamanın kaldırılması. Kısıtlamanın kalkmasının sektöre etkisini net olarak ölçmek zor. Çin farklı ve düşük markalı ürünlerle Türkiye'ye girebilir. Böyle bir risk konusu var. Çinliler en düşük rakamlarla sektöre girerse bir fiyat rekabeti, ucuza doğru kayma olur. Özellikle ticari bireysel kullanıcılarda etkili olacağını düşünüyorum. Filo büyüdükçe doğru analiz yapıyorsunuz. Bakım, hizmet, yakıt tasarrufu gibi konulara bakılınca lastikte fiyatlar çok önemli olmuyor. Bu analizler yapıldıktan sonra ucuz lastik ile kaliteli lastik arasında yakıt tasarrufu farkı ortaya çıkıyor. Ucuz lastik daha fazla yakıt giderine neden oluyor. Oradaki yavaşlamayla biraz momentum kaybı var. Son dönemde Avrupa'daki durgunlukla pazar aşağıya gidiyordu ancak birkaç yıldır Avrupa pazarı yeniden genişliyor. Bu durum Türk üreticiler için öncelikli. Çünkü Avrupa bizim için önemli bir pazar" dedi. 
Türkiye'deki araç parkı lastik pazarının büyümesine büyük etkisi olmakta olduğunu belirterek, Türkiye'de araç parkı 20 milyon adetlere geldiğini Türkiye'deki araç parkının yüzde 35'lik kısmının çok yaşlı olduğunu   otomotiv endüstrisindeki değişimin devamıyla birlikte lastik sektöründe gelecek yıllarda da olumlu gelişmelerin devam etmesini beklediklerini ayrıca, gelişmiş Avrupa ülkelerinde bin kişiye düşen araç sayısı 500 iken bu rakamın Türkiye'de henüz 127'de kaldığını söyledi.  
Gürçay, "Türkiye'de hala ciddi potansiyel olduğunu söyleyebiliriz. Doğu Avrupa ülkelerinde de oran bizde olduğu gibi düşük ancak ticaride Avrupa ortalamasına yaklaşmış bulunuyoruz Bu yıl da yüksek büyüme bekliyoruz.  Dünyada 1 milyar 710 milyon lastik satıldı" bilgilerini verdi. 
Gürçay, lastik sektörünün 2009 yılına göre 2015'te yüzde 52,4 büyüdüğünü hatırlattı. "2016 yılında 2015'e benzer bir büyüme bekliyoruz. 2020'li yıllarda ise büyümenin yüzde 30'un üzerinde olacağı tahmin ediliyor. Lastik alımında ilk kriter 'güvenlik' olması gerekirken Türkiye'de müşterilerin aklında 'uygun fiyat' yer alıyor. Kaliteli lastik güvenlik ve yakıt tasarrufu açısından çok önemli. 2015 yılında 961 milyon 500 bin dolarlık lastik ihracatı gerçekleştirildi. Son yıllarda Türkiye'nin lastik ihracatında düşüş yaşandı.”  bilgileri paylaştı  
LASİD üyelerinin toplam istihdam ve bayi ağına  değinerek, Dernek üyeleri olarak toplam 6 bin 350 çalışan sayısıyla ülke istihdamına katkıda bulunduklarını  Türkiye çapındaki 2 bin 500 bayi ile yarattıkları bu ekonomi ve istihdamın Anadolu'ya yayılmasını sağladıklarını açıkladı. "Özellikle enerji tasarrufu ve toplumun bilinçlendirilmesi için uyguladığımız sürdürülebilir proje ve fikirlerin Anadolu'nun dört yanında yaygın olarak benimsenmesine de öncülük ediyoruz"  dedi
yilmazparlar@yahoo.com 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder