13.3.16

Kabataş-Bebek Aşiyan arası üç saat-Yılmaz Parlar


PARLAR MEDYA  
Kabataş-Bebek Aşiyan arası üç saat

ZİHİN KÖRSE TRAFİKDE KÖRDÜR.

Ekonominin ilk köşe taşı zaman faktörüdür.

Kabataş-Bebek Aşiyan arası üç saat... Aşiyan’da saat 16 00 da olmam gereken yere, Kabataş’dan 14 00 de bindiğim, Toplu taşıt İETT otobüs ile 17 00 de gidebildim…

Milli servet havaya gidiyor… Durağan trafikde yakılan fosil yakıtın ekonomik kaybınamı acırsın, emisyona, havaya salınan karbon…Hava kirliğine mi ..Kaybolan geri getiremiyeceğiniz, hiçbir şekilde telafi edemiyeceğiniz boşa akan zamanamı acırsın..
Bunları her canlının bakabileceği gözle değilde, insana mahsus zihin ile görmeniz lazım. Zihinizle görürseniz sorunu çözersiniz.



Hemen yazımızın başında söyliyelim. Hedef Büyük şehir Belediye Başkanı ve Vali Değil.. Sadece biz değil, tüm İstanbul onları seviyor. Çalışmalarını takdir ediyoruz. Ancak trafik ile ilgili birim çalışma arkadaşları, onların yoğun çalışma tempolarına ayak uyduramıyorlar…

Yurt dışında, gelişmesini üst düzeylere çıkarmış ülkelere bakdığımızda, soruna sebebiyet veren ilgili, sorumlu tutulur. Her sorunun sahibi olarak Başkanlar hedef alınırsa haksızlık olur.

Şimdi gelelim üç tarafı denizle kaplı ülkemize ve ortasından deniz geçen her ortamda iftiharla söylediğimiz İstanbul’umuza ..İstanbul alternatifleri, deniz kültürü olan başka ülkelerin elinde olsaydı, Nasıl olurdu? İki yaka Avrupa-Asya kıtasını büyük ölçüde deniz yolu ile çözer. Trafiği kabusa değil eğlenceye dönüştürürlerdi.

Bırakın yeni metrobüs yollarını, Bırakın tepeler arası teleferik, hava trenlerini elde mevcutlarla düzenlemelerle büyük ölçüde çözersiniz.

Şehir vapur hatlarını çalıştırırsanız, Turizmi hareketlendirirsiniz. Trafikdeki ekonomi kaybını bırakın, üstelik turizm gelirinizi artırır, İstanbul ilçelerini geliştirir, zenginleştirir ve ekonomiye ivme kazandırırsınız.

Şehir vapur hatlarını Eminönü –Kabataş-Beşiktaş-Sarıyer-R. Kavağı, Kadıköy-Üsküdar- Beykoz-A. Kavağı istikametinde zikzak değilde kıyıya paralel olarak kullanırsanız, seferleri çoğaltırsanız her on veya onbeş dakika içinde tarife seferli vapurlarla kimse beklemeden gidebileceği yere binebildiğinde özel araba trafiğe çıkarma düşüncesinde olmaz.
Başlangıçta yeteri kadar doluluk göstermeyen seferler süreklilik kazandıkca dolum oranları artar. Mevcut Kabataş-Üsküdar, Karaköy-Eminönü-kadıköy seferlerinde olduğu gibi İDO’nun anlaşmalı sivil teknelerin başlangıçta beklemeden kalkarken daha sonraları zamanı uzatınca algı olarak yolcu azalmasına sebeb veren bu kuralsız tarifenin yerine disiblinli bir düzen içinde seferlerin gerçekleşmesi şartıyla.

Her semtde iskele etrafında semt esnafını küçük işletmeleri harekete geçirirsiniz. İstihdamı artırırsınız. Yerli- yabancı turisti Keyfi, pahalı Boğaz sefası yerine normal seferlere çekerseniz. Ayağını karaya ayak basan yerli-yabancı turist daha çok harcama yapar.

Seferleri gece saat 20 00 ye kadar sınırlı değilde, gece en az 24 00 saate kadar hizmeti devam ettirirseniz,
Deniz kültürünüde aşılarsanız. Üç tarafı deniz olan ülkede, balık hala rakı mezesi olmakdan çıkar, Organik beslenme kaynağımız olur. Kıyıları et kokusundan ve otopark çetesinden kurtarırsınız. 

İkinci konu İstanbul’da trafik sıkışıklığına sebeb olan ışık trafiği sorunu var… Yani istatistikden uzak mantık dışı trafik lamba yanma peryotlarından kaynaklanan trafik sıkışıklığı.. Ana yol ana arterde İETT geçtiği yol olmasına rağmen dörtlü kavşakda on beş saniye gibi gülünç zaman aralığında düzenlemenin oluşu, İki araç hareketi sonrası birikmeler. Basit çözüm üç dakikalık zaman verse trafik akabileceği gibi basit matematiksel olguyla zaman yığılması olmaz.

Teknoloji bilim dünyamızda en iyi bilişim uygulamalarını, Avrupa’da hatda Avrupa’ya sığmıyarak, sınırları Dünya’ya taşıyarak bizim yaptığımız, ilgililerce her ortamda dile getiriliyor. Madem biz uyguluyoruz, neden trafik ışıkların yazılımı yok. Günün saatlerine, Haftanın günlerine, Yılın aylarına göre sağlıklı yapılmış verilerle, Üniversitelerle işbrliği içinde, yarışma havasında bu veri - istatistik elde edilmiş olsa çoktan toplanan veri havuzunda neticelere gidilirdi.

Diğer konu toplu Taşımacılık kültürü. Başkanlarımız bizde toplu taşıt kültürü yok diyorlar, nasıl olsun… Bizdeki İETT üstü kapalı kamyon, otobüs taşımacığı değil, utanç verici; ayakda yetmişbeş kişi oturan sayısı otuz kişi yolcu taşıma kapasitesi yazan otobüsde kültürden bahsedilebilir mi? Oldu olacak diğer koltuklarıda kaldırın yolcu taşıma kapasite sayıyı yüzelliye çıkarın..

Metrobüsün geçtiği hatlardan diğer seferler kaldırıldı. Ara hatlardan gelen yolcu metrobüse binmeye mecbur edildi. Zaten pahalı olan ücretlere birde metrobüse biniş ücreti eklendi. Asgari ücretin dörtde birini toplu taşımaya veren çalışan nasıl mutlu olsun.

Bütün gününün, en çok zamanını alan evi işi arası trafikde geçiren kimse bu nedenlerlede sosyal yaşamaya ve ailesi ile ilgilenmeye vakit ayıramıyan kimse nasıl mutlu olsun.

Dini vecibe gereği elini vermeyen tokalaşmayan kadın otobüs içinde temas etmeyen bir tarafı kalmazsa nasıl mutlu olsun… Herkesin annesi, kız kardeşi var. En azından bu konuda hassasiyet gösterilmesi gerekir. Seferler artırılırsa insanlar insan gibi oturarak seyahat ederlerse toplu taşıt kültürü oluşur.
Özel arabada emniyet kemeri takılmadığı için ceza ödeyenlerin yanı sıra, otobüslerde ayakda salkım saçak üzüm gibi sallanan ikilemde hangi kültürden bahsedersiniz.

Ancak gelişmemiş veya az gelişmiş ülkelerdeki manzaralardır bunlar.Toplu taşıtda insan gibi oturarak yolculuk eden kimse özel arabasını çıkarmaz, trafik oluşturmaz.

Taksi dolmuşlara götürü vergi sistemini getirirseniz taksi caydırıcı dolmuş teşvik edici vergi sistemiyle paylaşımı sağlar, başıboş gezen taksi trafiğinden de yolu kurtarırsınız 

Bazı güzergahlar ikili trafiğe müsait olmadığı halde tek istikamet verilmedikce akış sağlanamaz. Tüm bunları alt alta listeler ve zenginleştirirsiniz.
Konsey oluşturur mevcut imkanlarla çareler arar kısa vade çözümlerle orta uzun vade projelerle kördüğüm kabus olmuş trafiği çözerseniz, o zaman çağdaş modern yirmidört saat yaşayan metropolden bahsedebilirsiniz.

Gözle değil zihnimizle görelim. İnsan aklı her şeyin üstesinden gelir. Trafik çözülürse; ekonominin en önemli bir ayağı olan lojistiğe sağlıklı akış sağlar boşa yakıt sarfiyatına, milli servetin yıpranmasına, karbon salınımıyla hava kirliliğine bir nebze  mani olursunuz. Dolayısıyla Çevreye ve ekonomiye hizmet katkı sağlamış olursunuz.

yilmazparlar@yahoo.com  




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder