1.9.15

Metro, Türkiye’nin yerel değerlerine gönül verdİ-Yılmaz Parlar

PARLAR MEDYA  
Metro, Türkiye’nin yerel değerlerine gönül verdİ
Metro, Türkiye’nin yerel değerlerine gönül verdi…
Metro Türkiye, 3 yılda 60 coğrafi işaretli ürünle, 12 bin 400 üreticiye sahip çıktı
Metro Toptancı Market’in Türkiye’nin yerel lezzetlerini kayıt altına almak amacıyla yürüttüğü Coğrafi İşaretli Ürünler Projesi
3. yılında somut sonuçlarıyla yüz güldürüyor.

3 yılda raflarındaki coğrafi işaretli ürün sayısını 60’a çıkaran Metro,

12 bin üreticiye de ulusal ve uluslararası rekabet yolunda güç verdi. Coğrafi işaretli ürünleri dünya pazarına açan Metro, tüm dünyadaki mağazalarında satılan coğrafi işaretli kurutulmuş incir, üzüm ve kayısıyı Türkiye’den gönderiyor.


Metro Toptancı Market, Türkiye’nin eşsiz lezzetlerini kayıt altına alarak gelecek nesillere bırakacağımız kültür mirasımızı oluşturmak adına, 2012 yılında başlattığı Coğrafi İşaretli Ürünler Projesi’ni kararlılıkla sürdürüyor.

Bugüne kadar Finike portakalından Taşköprü sarımsağına, Aydın incirinden Denizli Kale biberine, Giresun tombul fındığından Gümüşhane kömesine kadar 60 coğrafi işaretli ürünü raflarına taşıyan Metro, bir yandan kaybolma tehlikesi yaşayan ürünlere sahip çıkarken diğer yandan yerel üreticiyi eğitiyor ve küresel rekabet gücünü artırıyor.
Türkiye’de coğrafi işaret alabilecek ürün sayısı 2.500…
Metro Toptancı Market Türkiye Genel Müdürü Kubilay Özerkan, Coğrafi İşaretli Ürünler Projesi’nin ulaştığı noktayı ve gelecek hedeflerini aktarmak üzere bir basın toplantısı düzenledi. Özerkan, 26 ülkede coğrafi işaret almış ürün sayısının 1.260; Türkiye’de ise coğrafi işaret alabilecek potansiyel ürün sayısının 2.500 olduğuna dikkat çekerek şöyle konuştu:
“Bu proje, bir yandan biyoçeşitliliği korurken diğer yandan kırsal kalkınmaya destek veriyor. Biz coğrafi işaretli ürünleri tanıtmayı, üreticilerimiz ve ülkemizle birlikte büyümeyi hedefledik. Böylece gerçek ürünleri, gerçek lezzetleri toplumla buluşturuyoruz; hem ürünler, hem üreticiler hem de Türkiye kazanıyor. Bu bakış açısıyla, iş yapış şeklimizde ‘O (sıfır) kilometre yaklaşımını benimsedik. Ürünü yerinde alıp yerinde satıyoruz. Böylelikle Metro ile üretici arasındaki aracılar azaldı, üretici daha çok kazanmaya başladı. Aynı zamanda kırsal kalkınma ve sürdürülebilir tarıma da destek veriyoruz. Geleneksel ürünlerimizin sonraki nesillere aktarılmak üzere korunmasını sağlıyoruz. Ürünler artık daha uzun süre raflarda kalıyor, gıda atığı ve kaybı azalıyor. Enerji, iş gücü, su ve toprak korunuyor. Bu sayede karbon ayak izimiz de küçülüyor.”
Taşköprü Sarımsağı kendi ikliminde yetişti, rekolte yüzde elli oranında yükseldi, artışın üreticinin cebine yansıması 14 milyon 800 bin TL oldu
Coğrafi İşaretli Ürünler Projesi ile 3 yılda 60 tedarikçi ve 12.400 üreticiye ulaştıklarını kaydeden Özerkan, “Metro’dan önce alıcı bulamadığı için tarlalarını satmak ve satamadığı ürünleri çöpe atmak zorunda kalan yerel üreticiler, Metro ile birlikte GLOBAL G.A.P. standartlarında üretime geçti. Böylece kendi topraklarını daha verimli hale getirerek, ürünlerinden daha fazla hasat almaya başladı. Örneğin; dünyada selenyum miktarı açısından en zengin sarımsak türü Taşköprü’de üretiliyor. Ancak buradaki üreticide Çin sarımsağının daha verimli olduğuna dair yanlış bir algı oluşmuştu. Biz bunu kırdık. Üreticilere, Taşköprü sarımsağını uygun koşullarda ekmeleri halinde çok daha fazla verim alabileceklerini öğrettik. Ve bu eğitimler sayesinde artık tohumu doğru şekilde ekiyor, doğru zamanda hasat ediyorlar. 10 sene önce 50 bin ton olan rekolte, 2014 yılına gelindiğinde 12 bin tona kadar gerilemişti. 2015 yılı rakamlarına bakıldığında, verdiğimiz eğitimlerle rekoltenin yüzde elli oranında artarak 18 bin tona ulaştığını görüyoruz. 6 bin tonluk artış üreticinin cebine 14 milyon 800 bin TL olarak yansıdı” diye konuştu.
Dünya Metro’larına kurutulmuş incir, üzüm ve kayısı, Metro Türkiye’den gidiyor
Metro Türkiye’nin, coğrafi işaretli ürünleri ve yerel ürünleri dünyadaki diğer Metro mağazalarının raflarına taşıdığını vurgulayan Kubilay Özerkan, şunları kaydetti: “İhracat rakamlarımız 3 yılda 20 kat artarak 8 bin tona çıktı. Bu, 500 kamyon ürüne karşılık geliyor. Coğrafi işaretli ve yerel ürünlerimiz, aralarında Avusturya, Belçika, Fransa, Almanya, İtalya, Rusya’nın da olduğu 17 ülkede Metro raflarında yer alıyor. En çok Romanya, Rusya ve Almanya’ya ihracat yapıyoruz. Tüm dünya Metrolarındaki kurutulmuş incir, üzüm ve kayısılar, Metro Türkiye’den gidiyor. Dünyada limon rekoltesi kötü bir dönem geçirirken Ortaca limonu kalitesiyle öne çıktı. Limon ihracatımız 3 yılda 80 kat artarak 2 bin 500 tona yükseldi.”
Metro Toptancı Market Hakkında
Metro Toptancı Market, dünyanın en önemli uluslararası perakende şirketlerinden Metro Group’un satış şirketlerinden biridir. Metro Toptancı Market, profesyonellerin kendileri ve işyerleri için ihtiyaç duydukları 20.000 çeşit gıda ve 30.000 çeşit gıda dışı ürünü, fiyat-kalite-performans ilişkisini gözeterek sunmaktadır.
Metro Toptancı Market, 28 ülkede 750’ye yakın mağazayla hizmet vermektedir. Dünya çapında 110.000’den fazla çalışanı olan şirket, tüm dünyada 21 milyon profesyonel müşteriye hizmet vermektedir.
Metro Group’un lokomotif şirketi olarak kabul edilen Metro Toptancı Market, ülkemizde 1990’dan bu yana faaliyet göstermektedir. Uygun fiyatlı, taze ve kaliteli on binlerce ürün, yurt çapına yayılmış 32 Metro Toptancı Market mağazasında satışa sunulmaktadır.
Tüm Metro mağazalarında “Tarladan Çatala” gıda güvenliği yönetim sisteminin kurulmasını esas alan bir standart olan ISO 22000 Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi standartları yüzde 100 uygulanmaktadır.
Metro Toptancı Market ve Coğrafi
İşaretli Ürünler Hakkında

Metro Group’un temelleri 1964 yılında, Otto Beisheim tarafından Almanya’nın Ruhr bölgesinde atıldı.


Dünyanın 29 ülkesinde 750’ye yakın mağazası ve 120 binden fazla çalışanıyla dünyanın en güvenilen ve tercih edilen markaları arasında yer alıyor.


Profesyonellerin kendileri ve işyerleri için ihtiyaç duydukları 20.000 çeşit gıda ve 30.000 çeşit gıda dışı ürün 1990 yılından beri Türkiye’de. Metro Türkiye 2015 yılında 25. yılını kutluyor.


Türkiye, Metro Group’un odak olarak belirlediği ilk 8 ülke arasında yer alıyor.


Türkiye’de 19 ilde, 32 satış noktasıyla 38 kente hizmet veren, 5.000 kişiye istihdam sağlayan, toplam 1 milyondan fazla müşteriye hizmet sunan Metro, 3.000’in üzerinde tedarikçiyle de işbirliği halinde bulunuyor.


Metro tedarikçilerin ve müşterilerin farklı beklenti ve ihtiyaçlarına cevap veren, profesyonel iş ortakları için akılcı fikirler sunuyor. Metro Toptancı Market Türkiye’ye daima inanıyor, Türkiye’nin ticaret kültüründen öğrendiği değerleri dünyaya taşıyor. Diğer yandan, bu ülkede kazandığını bu ülkeye yatırmaya da devam ediyor. Türkiye’nin yerel değerlerine sahip çıkmayı kendine görev bilen Metro bu bağlamda,


Mağazalarının bulunduğu illerde ürünlerini büyük oranda yerel üreticilerden almayı hedefliyor.

Türkiye’nin değişik bölgelerinde yetişen coğrafi işaretli ürünleri müşterileriyle buluşturuyor. Yerel üreticiye destek veriyor, ürünü yok olma tehlikesine karşı koruma altına alıyor.
Yerli tohuma sahip çıkıyor, sürdürülebilir tarımını destekliyor.
Mağazalarda yüzde 97 oranında Türkiye’de üretilen ürünleri satıyor.
Güvene dayalı ilişkiler kuruyor, 20 yıldır birlikte çalıştığı tedarikçileri bulunuyor.

Çok sayıda kaybolma tehlikesi yaşayan ürüne sahip çıkan Metro,  bugün 60 coğrafi işaretli ürünü müşterilerine sunarak 12 bin 400 üretici ile çalışıyor.


Metro, Taşköprü sarımsağından Finike portakalına, Zile pekmezinden Ortaca limonuna kadar birçok coğrafi işaretli ürüne sahip çıkıyor. Coğrafi işaret alabilecek nitelikte ürünler konusunda üreticiye destek olarak Türkiye’nin değerleri olan bu ürünlerin yok olmasını engellemeyi amaçlıyor.


Türkiye’de en yoğun sarımsak hasadı Taşköprü’de yapılıyor. Taşköprü sarımsağını vazgeçilmez yapan şey, yüksek kuru madde içeriği (%37), keskin tat ve kokusu. Mineral (özellikle selenyum) ve vitamin yönünden zengin bu sarımsak türü hem lezzeti hem de sağlık açısından yararıyla diğer türlerden ayrılıyor. Sadece bu bölgenin iklim koşullarında ve toprağında ortaya çıkan özellikleriyle Taşköprü sarımsağı dünyanın en iyi sarımsağı olarak biliniyor.

Metro kendi köyünde doğup büyüyen, o toprağın mahsulüne hayatını veren yerli üreticiler için eğitimden danışmanlığa, ürünü satın almaktan ihracatına kadar bütün süreçleri takip ediyor. Üründen daha çok verim elde etme, ürünü doğal yetiştirme, tohumun saklanması, devamlılığın sağlanması konusunda çiftçilere eğitim veriyor.

Taşköprülü çiftçiler 2013 yılında aldıkları eğitim sonucunda uluslararası standart olan GLOBAL G.A.P.’a uygun olarak sarımsak üretmeye başlamıştır. Metro ürünün Türkiye pazarından dünya pazarına açılmasını amaçlamaktadır. GLOBAL G.A.P. sertifikası ile bir ürünün insan sağlığına zararlı kimyasal, mikrobiyolojik, fiziksel kalıntılar içermediği; çevreyi kirletmeden ve doğal dengeye zarar vermeden üretildiği, üretim sırasında üretimle ilgili insanların veya diğer canlıların refahının olumsuz olarak etkilenmediği, üretimi sırasında tüketicinin bulunduğu ülkenin tarımsal mevzuatı ve ürünün yetiştirildiği ülkenin tarımsal mevzuatına uygun işlemler yapıldığı garanti altına alınmıştır.


10 sene önce 50 bin ton olan rekolte, 2014 yılında gelindiğinde 12 bin tona kadar gerilemişti. Taşköprü sarımsağının rekoltesi gerçekleştirilen eğitimlerle 2015 yılında 6 bin ton artışla 18 bin tona ulaştı.

Bu artış üreticilerin cebine 14 milyon 800 bin TL olarak yansıdı.
Taşköprü’de yaklaşık 1.000 kadar yerel üreticiyle çalışılmaya başlandı.
Türkiye’de gıda ve gıda dışı olmak üzere coğrafi işareti tescil almış 180 ürün, tescil bekleyen 210 ürün bulunmaktadır. Bunun yanı sıra coğrafi işaret alma potansiyeline sahip 2.500 ürün olduğu kabul edilmektedir.

Metro’nun ihracat rakamları 3 yılda 20 kat artarak 8 bin tona çıkmıştır.  Bu, 500 kamyon ürüne karşılık gelmektedir.


İhraç edilen Coğrafi İşaretli ve yerel ürünler; 17 ülkedeki (Avusturya, Belçika, Bulgaristan, Hırvatistan, Fransa, Almanya, Macaristan, İtalya, Kazakistan, Hollanda, Polonya, Romanya, Rusya, Rusya, Ukrayna, İspanya ve Sırbistan)  Metro raflarında yer almaktadır.


En çok Romanya, Rusya ve Almanya’ya ihracat yapılmaktadır. Metro’nun ihraç ettiği tonaj miktarı, Romanya’ya 2013’ten bu yana 3 katına, Rusya’ya 7 katına, Almanya’ya ise 2012’den bu yana 2 katına çıkmıştır.


Metro tescil sayesinde katma değer kazanan ürünlerle hem üreticiyi hem orijinal ürün garantisiyle tüketiciyi korumakta, diğer yandan da sürdürülebilir kırsal kalkınmaya destek vermektedir.


yilmazparlar@yahoo.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder